Skolk i betyget

Det pÃ¥gÃ¥r en diskussion — bÃ¥de pÃ¥ bloggar och twitter — om skolan, om skolk och om skolk i betygen. Ã…sikterna gÃ¥r att Ã¥t alla möjliga hÃ¥ll, och även om jag själv anser att det är bra att ha med frÃ¥nvaro i terminsbetygen (men inte i slutbetygen) sÃ¥ tycker jag att det är spännande att följa en debatt med sÃ¥ mycket känslor och sÃ¥ mycket Ã¥sikter. Ibland verkar det som om alla har en Ã¥sikt sÃ¥ snart det handlar om skolan.

Vad jag blir riktigt trött på är dock folk som kommer med hemsnickrade definitioner på liberalism och hävdar att sossarna skulle vara mer liberala i skolfrågan för att Juholt nu råkar vara emot frånvaro i betyget.

Ursäkta, men hur tänkte ni nu? Att man tycker att ett förslag frÃ¥n Folkpartiet är dÃ¥ligt gör inte förslaget i sig oliberalt (eller liberalt) och mÃ¥nga politiska frÃ¥gor saknar helt den ideologiska dimensionen. Man kan vara för frÃ¥nvaro i betygen med liberala resonemang, man kan vara emot frÃ¥nvaro i betygen med liberala resonemang och man kan vara för — eller emot — frÃ¥nvaro i betygen att blanda in liberalism överhuvudtaget.

Hävdar man att det är oliberalt att vara för frånvaro i betyg så har man de facto diskvalificerat sig från debatten eftersom man uppenbarligen inte vet vad man talar om. Punkt.