Det blev ingen elbil…

… den här gÃ¥ngen heller. Men, lÃ¥t mig backa nÃ¥gra Ã¥r.

När jag flyttade till Sundbyberg i december år 2000 var jag ganska övertygad om att jag aldrig skulle behöva skaffa bil. Med kollektivtrafik och jobb inom tunnelbaneavstånd såg jag helt enkelt inte behovet.

Inte blev mitt behov större när jag 2004 började arbeta på gångavstånd från hemmet, och inte heller när jag blev konsult 2007 (med hemmakontor i Frösunda) såg jag något behov av bil. Det var först hösten 2008 som jag upplevde ett behov av att ha tillgång till bil mer regelbundet.

Jag jobbade då i Södertälje och efter att ha blivit stående på centralstationen i ett antal timmar vid ett antal tillfällen, utan någon som helst möjlighet att ta mig ut till kunden började jag allvarligt att överväga att skaffa bil. Särskilt eftersom resultatet av att jag inte kunde ta mig till Södertälje var att kunden inte fick den tjänst som efterfrågades och att jag inte kunde fakturera de timmar jag behövde.

Det jag behövde då var primärt en pendlarbil, för att köra till Södertälje på morgonen och hem på kvällen. Dessutom ville jag kunna åka och storhandla och några gånger per år (midsommar, julen och några tillfällen till) ville jag ha möjligheten att kunna åka lite längre sträckor (Linköping, Mjölby, etc).

Helst ville jag ha en elbil, mycket eftersom jag ogärna använder fossila bränslen för transporter (bortsett från sträckor som är så långa att de kräver flyg, där anser jag att det inte finns så mycket att välja på). År 2008 fanns det dock inga verkliga alternativ, utan jag valde till slut att skaffa en Toyota Prius (dvs en hybrid) istället. Hade jag köpt bil så skulle jag i ärlighetens namn inte haft råd med den, men då hade jag istället möjligheten att ta den som en tjänstebil med bruttolöneavdrag, och då blev kostnaden finansiellt överkomlig (även om det fortfarande inte var direkt billigt)

Bortsett från en del strul (som Toyota till slut fixade) så var jag oerhört nöjd med bilen, och jag hade gärna haft den längre än jag hade. Men, eftersom jag bytte arbetsgivare 2011 kunde jag inte behålla bilen; det blir effekten av att ha en tjänstebil.

Eftersom jag då inte längre pendlade till Södertälje hade jag först tänkt mig klara mig utan bil. Men, dels hade jag vant mig vid att ha bil, dels var det flera tillfällen då jag var tvungen att hyra bil eftersom jag inte hade fått ihop min kalender annars, så jag bestämde mig för att skaffa bil igen.

Bilpool

Ursprungligen var dock planen att jag skulle klara mig med att vara med i en bilpool. Jag anmälde mig till Sunfleet och var ganska nöjd med det; tills jag hade behov av bil. Tyvärr hade jag inte kollat upp vilka bilar som fanns i bilpoolen i Sundbyberg och när det visade sig att det inte fanns någon som helst möjlighet att nyttja bilarna mellan 08.00 och 17.00 på vardagar så blev det hela väldigt värdelöst.

Dessutom var det bara marginellt billigare än att hyra bil, och de bilar som fanns kvällstid och helger var inte bilar som intresserade mig. Ärligt talar tycker jag inte att en Volvo V70 är en miljöbil, även om den går på etanol.

En bil som fungerar?

Eftersom det faktiskt hänt en del sedan 2008 bestämde jag mig för att inventera elbilsmarknaden; vad som fanns och vad som kunde fungera för mina behov. Det gick dock väldigt snabbt för mig att konstatera att elbil inte fungerar med mina behov. Jag har nämligen två behov:

1. Kortare pendlingsresor

För det här behovet finns ett antal bilar som skulle kunna fungera, dvs elbilar med en räckvidd på drygt 100 kilometer. Det täcker gott och väl mina resebehov under en vanlig arbetsdag. Istället är det infrastrukturen som fallerar för mig.

Om det ska fungera behöver man ställa bilen pÃ¥ laddning över natten. Det kräver i sin tur tillgÃ¥ng till eluttag i närheten av bilen. Jag har ingen parkering i närheten av min bostad sÃ¥ jag kan inte dra en sladd frÃ¥n lägenheten utan är istället beroende av ett eluttag pÃ¥ parkeringsplatsen. Bor man pÃ¥ Mjölnerbacken — som jag gör — finns inte det alternativet. Det är helt enkelt inte möjligt att använda en elbil som pendlarbil för mig.

Hade jag haft tillgÃ¥ng till eluttag sÃ¥ hade det funnits nÃ¥gra olika bilar att välja pÃ¥, exempelvis Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev och Peugeot iOn med flera — om de är tillgängliga i Europa än. Om nÃ¥gon av dem finns i Sverige, sÃ¥ hade den fungerat för kortare pendling, men det hade dÃ¥ förutsatt att det funnits ladduttag pÃ¥ min parkering. Vilket det som sagt inte finns.

2. Längre resor

Eftersom det redan fallerat på punkt 1 så var det egentligen ingen poäng med att kolla hur väl olika bilar uppfyller punkt 2, men bara för att inventera marknaden så kollade jag även detta.

Jag har varken råd eller lust att äga flera bilar. Jag var därmed tvungen att hitta en bil som uppfyllde även mitt behov av lite längre resor. Då fungerar inte bilarna i punkt 1 eftersom de har en räckvidd på drygt 100 km. Det en bil behöver klara minimum för mig är 300 km. Om jag ska längre än så kan jag i sådana fall planera in ett stopp i Mjölby eller Linköping.

För att kunna ta mig ner till Lund skulle jag dock helst behöva att bilen klarar 400 km, eftersom jag annars behöver mer än ett stopp på vägen. Ännu trevligare är givetvis om bilen skulle klara 700 km, eller om det fanns snabbladdarstolpar längs med motorvägarna.

Men, sätter man 300 km som minimum så finns det faktiskt en elbil som klarar mina krav, och det är Tesla Roadster. De anger själva att den ska klara 340 km på en laddning (men här anger de 225 miles som faktiskt är 394 km) och den uppfyller dessutom någonting som var ett önskemål (men inte ett krav) på en ny bil; det är en cab.

Problemet är bara att bilen kostar en mille, och det är långt, långt, långt mycket mer än jag har råd (och är beredd) att lägga på en bil.

Hybrider och liknande

Ett alternativ är då en hybrid, typ Toyota Prius men det är fortfarande primärt en bensindriven bil, även om den snittar på en halv liter milen och den går inte att köra mer än någon mil på el. Dessutom är de ganska dyra i nyskick och även begagnad så går de på en del. Dessutom är livslängden på batterierna ungefär 10 år så ska man köpa begagnat gäller det att man säljer den igen innan bilen blivit så gammal. Men, jag gillar som sagt Prius och hade kunnat tänka mig en sådan om de inte varit så pass dyra som de är.

Ett bättre alternativ är då Opel Ampera (som är den europeiska modellbeteckningen på Chevrolet Volt). Det är en elbil, där batteriet räcker ca 60 km. Fördelen är att den även har en liten bensinmotor som går igång och laddar batteriet när det börjar bli tomt, och med full tank så kommer man ca 500 km.

Den hade då kunnat fungera som ren elbil för punkt 1 ovan (dvs arbetspendling) förutsatt att det funnits möjlighet att ladda bilen på parkeringen och som dessutom inte hade varit begränsad i räckvidd och därmed tillåtit även längre resor.

Hade den här bilen legat inom mina ekonomiska ramar och om jag hade kunnat lösa problemet med laddning på parkeringen och om bilen hade funnits tillgänglig att köpa, hade jag definitivt köpt den. Men, nu finns det (som sagt) inga eluttag på min parkeringsplats, och jag är i dagsläget inte beredd att lägga över 400.000 på en bil. I framtiden kanske jag tillåter mig själv en större budget, men den här gången låg maximal kostnad på 125.000 kronor.

Det bidde ingen elbil

Så, då blev det ingen elbil den här gången heller. I grunden är jag positivt inställd till elbilar och jag skulle gärna köpa en i framtiden. Dock behövs det i sådana fall en vettig infrastruktur där man kan ladda bilen på parkeringsplatsen och där man kan hitta laddstolpar för snabbladdning längs med Europavägarna.

Dessutom behövs det en bil med vettig räckvidd (eller med extra bensinmotor, som i fallet med Opeln ovan) så att man slipper ladda bilen en gång i timmen på längre resor.

Därmed förvandlade jag även mitt önskemål om en cab till ett krav. Ska jag bli tvungen att köpa en begagnad bensinare så vill jag åtminstone ha en bil där man kan fälla ner taket på sommaren. Det slutade med att jag köpte en Opel Tigra Twintop, 2005 års modell med nedfällbart plåttak. En bil som jag hittills (jag har bara haft den i en vecka) är nöjd med, men det är ingen miljöbil direkt.

Lärdom

Och vad kan man lära sig av det? Jo, att det inte räcker med att vilja vara miljövänlig, utan det måste också finnas rimliga förutsättningar att vara det. I dagsläget är tyvärr elbilar enbart för dem med väldigt begränsade behov eller med väldigt tjocka plånböcker.

Vilket jag tycker är väldigt synd.

2 thoughts on “Det blev ingen elbil…

  1. Tack Mattias, bra genomgång av dagsläget vad gäller elbil gör privatperson.

    Låter som åtminstone två saker behöver ske förutom den allmänna teknikutvecklingen för bättre batterier/reslängd.

    1) Allmänna elstolpar vid parkeringsytor för elbilar
    2) Stimulera bilpooler så de blir större och mer tillgängliga.
    Fick en irriterande reklamlapp pÃ¥ vindrutan nyligen. Dock var innehÃ¥llet för en gÃ¥ngs skull intressant. Lansering av flexibil där privatpersoner ”lÃ¥nar ut” sina egna bilar när de inte används.
    Om tillräckligt många är med skulle det lätt vara fler som kan klara sig utan egen bil.

    Vad ser du att det behövs för politiska beslut, kommunalt och på riksnivå?

  2. Lars, 

    jag tror det är mycket som kan göras och som bör göras. Eftersom jag huvudsakligen sysslar med kommunal politik så blir mitt fokus där:

    1. Precis som med all ny teknik (även om man skulle kunna argumentera för att elbilar är en gammal teknik, men dÃ¥ en teknik som blev utkonkurrerad av bensinmotorn och som nu fÃ¥tt en ny chans) sÃ¥ mÃ¥ste man ha det som kallas ”early adopters” dvs personer som tror pÃ¥ tekniken och köper hÃ¥rdvaran; även om den är dyr och även om den gamla tekniken inte slagit igenom än. För en del teknikskiften (platta skärmar, dvd, etc) sÃ¥ har jag själv tillhört dessa ”early adopters” men elbilar är en helt annan prisnivÃ¥. Kommuner, vars transportbehov dessutom är inom korta avstÃ¥nd, skulle kunna agera som ”early adopters” och basera sin bilpark pÃ¥ elbilar.

    2. Det behövs infrastruktur, i form av laddstolpar. Även här kan kommunen vara föregångare eftersom man ofta har ansvar för ett antal parkeringsplatser. Dessa platser borde kompletteras med laddstolpar och en del av dem (exempelvis 10% inledningsvis) borde reserveras för elbilar. I Sundbyberg borde man definitivt ha laddstolpar på kommunhusets parkering, och då gärna snabbladdare (sådana som kan ladda upp batteriet på en halvtimma). Nu har vi fördelen i Sundbyberg att Stefan Bergström (C) sitter i majoriteten och driver dessa frågor, så vi får antagligen se resultat under nästa år. Det vore dock en fördel om fler partier i majoriteten (som består av S+MP+C+KD) än C skulle se värdet i detta.

    3. Kommuner som på något sätt är inblandade i bilpooler (vilket Sundbybergs kommun är) borde agera för att bilpoolerna ska fungera bättre. Anledningen till att den bilpool som jag gick med i inte fungerade särskilt väl beror på att kommunen blockerar alla bilar på dagtid. Då blir det inget reellt alternativ för många.

    4. På statlig nivå tror jag att det handlar mycket om beskattning, förmånsvärde och miljöbilspremier. Elbilar är dyrare än bensinbilar och man borde försöka få ner prisskillnaden genom att staten tar en del av kostnaden så här i början. Man kan ju fundera på varför det säljs så mycket fler elbilar i Danmark än i Sverige. Danmark inledde en satsning på elbilar redan 2008 ( http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article76429.ece ) och man har kraftiga subventioner på elbilar vilket lett till att Renault säljer elbilar i Danmark, men inte i Sverige. Man kan kraftigt sänka förmånsvärdet på elbilar när de går som leasingbilar för att få fler företag att ha elbilar bland sina personalbilar.

    Sedan tycker jag att det är utmärkt med privata initiativ av typen Flexibil. Det ska bli spännande att se hur det går för dem. Fler välfungerande bilpooler är nödvändigt om fler ska välja att inte längre äga en bil, utan istället förlita sig på bilpool. Bilpooler kan också hjälpa till så att fler väljer att äga en elbil (för kortare resor i närområdet) och istället använda bilar från bilpoolen för långresor (där infrastrukturen för elbilar fortfarande saknas)

Comments are closed.